Blås i verkstedet – mekk selv

Mange moderne biler er kompliserte konstruksjoner med avanserte tekniske løsninger. Men ikke la det skremme deg. Det finnes fremdeles mye man kan mekke på selv. Her følger noen eksempler.

Utviklingen i bilindustrien beveger seg raskt fremover. Det handler mye om nye motortyper, lavere drivstofforbruk, nye avanserte sikkerhetssystemer og mange nye oppkoblede funksjoner. Dette kan skremme enhver hobbymekaniker, og det er lett å tenke at du nå ikke kan mekke med bilen lengre.

Men hvis du ser under skallet, er det fremdeles mye tradisjonell teknologi, og det er mange ting du faktisk kan gjøre selv – selv om du har en toppmoderne bil.

– Et tips er at du bør lese og lære. Det finnes flust av gode verksted- og reparasjonsmanualer for alle biler. Du finner også mange flotte klipp på Youtube, det er alltid noen som har filmet når han eller hun skiftet ut noe, sier Magnus Possman, teknisk ekspert og forretningsområdesansvarlig på Skruvat.

En god hjelp er også et diagnoseverktøy som man plugger inn i bilens OBD-port og deretter kobler til mobiltelefonen via bluetooth. Her kan du få svært verdifull informasjon om hva som skurrer med bilen din.

– Man kommer ofte over de motorrelaterte feilkodene. For eksempel kan du se når verdiene er feil, lambda-verdien eller når det er feil på tenningen. Du kan da også slå av feilkoder, sier Magnus Possman.

Tips på enkle reparasjoner du kan gjøre selv

Bremseklosser

En forbruksvare som må skiftes med jevne mellomrom. I de aller fleste biler er det en relativt enkel innsats.

Eksossystem

Mange biler har relativt ukompliserte eksosanlegg som kan skiftes ut selv uten problemer. Et tips er å alltid skifte hele veien bak den ødelagte delen. Grunnen er at det er vanskelig å fjerne en del i midten og erstatte den med en ny. I tillegg har rør litt ulike passform, og endrer man hele seksjoner unngår man unødvendige vibrasjoner.

Hjullager

Det blir stadig mer vanlig å ha et pressverktøy for å skifte hjullager på en bil – og hvis du har en slik må du vite hva du gjør før du setter igang. Å skifte et komplett lag med hub er imidlertid ofte er en enkel operasjon for de som er vant til å mekke selv.

Bærearmer

Ikke så komplisert, men derimot nødvendig for å kunne heise opp bilen ordentlig. Tenk også på at det behøves en firehjulsinstilling når bærearmene er utbytt.

Mindre lakkskader

Små lakkskader kan på sikt lede til store rustproblem, og det er like bra å fikse med en gang. Skader som bare har nådd grunnfargen, kanskje fra en vanlig steinsprut, fikses lettest med en en lakkstift. Rengjør overflaten med sprit og trykk på litt maling eller en liten pensel. Heller flere tynne lag enn ett tykt.

Belysningen

På de fleste biler er det mulig å skifte bilens alle lyskilder selv. Vær nøye med å velge rett lyspærer, og la bilen bli kald før du setter igang. Har du xenon-lys bør du være varsom. Her handler det om store spenninger og det kan finnes strøm i kondensatoren, selv om du har tatt bort batterikablene.

skruvat.no – bildeler til gode priser. Les mer her.