Hjelpeemner, dekk: 2
- Sånn velger du rett dekk!
- Om dekkmerking
- Frakt og levering
- Andre vanlige spørsmål
Tillbake til dekk & felg-siden
Finner du ikke svarene på dine spørsmål?
Kontakt oss gjerne!
KundeserviceHva betyr..?
Et bra dekk kan være hele forskjellen mellom en bra og en dårlig kjøreopplevelse. Det finnes en god del man bør tenke på ved valg av dekk og begrepene er mange. Nedenfor finner du en forklaring på de vanligste. Har du fler spørsmål,er du velkommen til å kontakte oss!
Regn ut hvilken dimensjon du kan bytte til?
Sjekk ut siden Dekkalkulator
Dekkets dimensjoner finnes markert på siden av dekket og kan foreksempel angis som 205/45 R16. 205 står for bredden på det bredeste stedet angitt i millimeter og 45 er høyden i prosent av bredden. R viser att det er et radialdekk og 16 står for felgdiameteren (16 tommer).
Belastningskapasitet (Ply Rating/Load Index), eller belastningsindeks som det også kalles, er en sifferkode som angis hvor mange kilo et dekk maksimalt kan bære ved en spesifikt trykk. Eksemplet 83 betyr en maksbelastning på 487kg.
Hastighetskapasitet (TyreSpeed indication), også kallt hastighetsindeks, angir hvilken makshatighet dekker klarer. Symbolet V, betyr foreksempel at at det klarar en hastighet på max 240km/h. I følge loven skal dekket minst ha den hastighetskoden som bilen er registret med. Du kan uten problemer velge en kode som overskrider bilens orginal. Vanlig standardbiler har vanligvis symbolet T eller H.
Du finner mer utdypende informajon om overnevnte indeks hos foreksempel Wikipedia eller The Scandinavian Tire & Rim Organization
Andre markeringer
Run Flat Tyre / RFT = Ekstra forsterkning som hindrer at dekket synker sammen ved en pungtering.
RoF = Run on Flat, Se RFT
SSR = Self Supporting RunFlat, Se RFT
Zero Pressure / ZP = Se RFT
RF / Reinforced= Forsterket
FR = Felgkantbeskyttelse
ML = Fortauskantbeskytter (Beskyttele mot skader på dekkets sider)
XL / EL = Klarer höyere belasting
TL / Tubeless = Dekk uten slage
LT = Light Truck / Lett lastebil
C = Transportbil / Lett lastebil / Campingvogn / henger (Tåler oftest en høyere belastning og har forsterkede sider)
Datomerke = Foreksempel 2210 betyr produsert uke 22, år 2010.
M+S, M&S eller Mud & Snow = Vinterdekk
Vmax = Beregner for høy fart
Visse dekk er spesialmerket med et symbol som viser at de er spesiellt utviklet for en viss bilmodell eller merke. Foreksempel viser merkningen «MO» at dekket opprinnelig er utviklet for Mercedes-Benz (B,*eller star for BMW)
Mønsterdybde:
Dekk skal ha en stående profildybde på minst 1,6mm i dekkest hovedmønster. Ved ferdsel på veg under perioden1 desember- 31 mars når det er vinterdekke skal dekk til personbiler, lett lastebil og buss med en totalvekt på høyest 3200kg samt henger som draes av et sådant kjøretøy ha en stående profildybde på minst 3mm i dekkets hovedmønster.
Kravet på 3mm mønsterdybde gjelder delvis på vinterdekk, delvis sommerdekk som får brukes i hendhold til de untakene som angis i Trafikförordingen (4 kap. !8a§) Et nytt sommerdekk har som regel 7-8 millimeter mønsterdybde. Mønsterdybden måles alltid på dekkets mest slitte sted. For lilen mønsterdybde øker risikoen for vannplaning kraftig og forsvaker ogsp bremsekapasiteten på vår vegbane.
Møntertyper:
Symmetrisk møstrede dekk monteres uten rulleretning da dekkets begge halvsider er identiske. Asymmetrisk mønstrede dekk har ofte bredere mellomrom mot utsiden for økt stabilitet ved kraftig svingning, markert med ?outside?. Det innebærer at dekkets mønster roterer ulike veier på bilens ulike sider. V-mønstrede dekk med bestemt rulleretning. Disse skal monteres sånn at v-mønstret blir en pil i bilens ferdretning. Dekkene har bedere akkselerasjons- og bremsekapasitet en de symmetriske dekkene. De har generellt også bedre vannavvisende egenskaper.
Innkjøring:
Nye dekk har en innkjøringsstrekke på opp til 150 mil. Meningen med innkjøringen er at dekket skal sette seg ordentlig på felgen. Et dekk som har blitt innkjørt på riktig måte holder betydelig lengre. Under innkjøringsperioden bør du kjøre mer forsiktig en normalt og uten brå-stopp og start samt ummgå unødvendig harde svinger.
Viktig å huske!
Mye av sikkerheten i dekket ligger i lufttykket kontra gummien som mange tror. Rett lufttrykk gjør at bilen får bedre bremse-og undamanøverevne. 20 prosent for lavt lufttrykk kan dessiten øke dekkets slitasje med 30 prosent. Et nytt dekk har en betydelig bedre evne til å trenge unna vann enn et dekk som er slitt.
Bild från Wikimedia Commons
Kode | Belastning | Kode | Belastning | Kode | Belastning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
80 | 450 kg | 90 | 600 kg | 100 | 800 kg | ||
81 | 462 kg | 91 | 615 kg | 101 | 825 kg | ||
82 | 475 kg | 92 | 630 kg | 102 | 850 kg | ||
83 | 487 kg | 93 | 650 kg | 103 | 875 kg | ||
84 | 500 kg | 94 | 670 kg | 104 | 900 kg | ||
85 | 515 kg | 95 | 690 kg | 105 | 925 kg | ||
86 | 530 kg | 96 | 710 kg | 106 | 950 kg | ||
87 | 545 kg | 97 | 730 kg | 107 | 975 kg | ||
88 | 560 kg | 98 | 750 kg | 108 | 1000 kg | ||
89 | 580 kg | 99 | 775 kg | 109 | 1030 kg |
Kode | Hastighet | Kode | Hastighet | |
---|---|---|---|---|
J | 100 km/h | T | 190 km/h | |
K | 110 km/h | U | 200 km/h | |
L | 120 km/h | H | 210 km/h | |
M | 130 km/h | V | 240 km/h | |
N | 140 km/h | Z | över 240 km/h | |
P | 150 km/h | W | 270 km/h | |
Q | 160 km/h | (W) | över 270 km/h | |
R | 170 km/h | Y | 300 km/h | |
S | 180 km/h | (Y) | över 300 km/h |
I slutten av 2012 tredde Eu bestemmelsen 1222/2009 i kraft. Den innebærer at dekkprodusentene må markere sine dekk for å forenkle sammenlikning. Dette gjelder ikke piggdekk intil videre.
Med denne nye bestemmelsen på plass forenkler det for konsumentene å ta mer velinfomerte avgjørelser da de kjøper dekk.
Rullemotstand
Hvor lett ruller dekket? Det er det samme som drivstoffsøkonomi og graderes fra A til G. Forskjellen mellom en "C" og en "B" innebærer en minskning eller økning av brenseforbruket på mellom 2,5% og 4,5%.
Våtegenskaper
Våtegenskaper der grepet ved nedbremsning på våt asfalt måles och graderas fra A til G, men ike med noen fargeskala som rullemotstandsmålingen har. forskjellen mellom hver grad innebærer en minskning i stopplengden med ca 2,6m for nedbremsing ved 80km/h (TÜV, 225/50 ZR17,)
Lyd i omgivelsene
Lyd utenfor bilen måles i en tregadig skala og hyere lydnivå aksepteres for bredere dekk. Verdien som indikeres i etieketten er ikke det indre som føreren oppfatter når man kjører, men den ytre som bidrar til aukustisk forurensning.
Innkjøring:
Nye dekk har en innkjøringsstrekke på opp til 150 mil. Meningen med innkjøringen er at dekket skal sette seg ordentlig på felgen. Et dekk som har blitt innkjørt på riktig måte holder betydelig lengre. Under innkjøringsperioden bør du kjøre mer forsiktig en normalt og uten brå-stopp og start samt ummgå unødvendig harde svinger.
Viktig å huske!
Mye av sikkerheten i dekket ligger i lufttykket kontra gummien som mange tror. Rett lufttrykk gjør at bilen får bedre bremse-og undamanøverevne. 20 prosent for lavt lufttrykk kan dessiten øke dekkets slitasje med 30 prosent. Et nytt dekk har en betydelig bedre evne til å trenge unna vann enn et dekk som er slitt.