- Lengde (mm): 750
Ladeluftslange
Ladeluftslange
Turboslangen, også kalt ladeluftslange, spiller en kritisk rolle i kjøretøy med turbolader. Denne fleksible gummislangen fungerer som en avgjørende lenke fra turboladeren til motoren.
Dens hovedoppgave er å redusere overføringen av vibrasjoner til intercooleren, som sitter på chassiset, og samtidig gjøre det mulig for komprimert luft å bli transportert fra turboladeren til forbrenningskammeret.
For å tåle de høye temperaturene, vibrasjonene og trykket på de varme sidene av motoren lages turboslanger med høytpresterende elastomer og forsterkes med kraftig tekstil. Til tross for den tekniske enkelheten er ladeluftslangen avgjørende for å sikre problemfri drift av motoren.
Slik kontrollerer du tilstanden til turboslangen
Det er flere årsaker til at turboslangen kan bli dårlig og måtte erstattes. En vanlig grunn er slitasje på grunn av de ekstreme forholdene den eksponeres for. Høy temperatur, vibrasjonsbelastning og trykk kan over tid føre til sprekker eller skader på slangen.
Det er viktig å inspisere turboslangen regelmessig for eventuelle tegn på slitasje, inkludert sprekker, deformasjon eller lekkasje.
Slik kontrollerer du turboslangen:
Kontroller turboslangens tilstand: For å kontrollere turboslangens tilstand kan du inspisere den visuelt og lete etter feil. Kjenn etter eventuelle sprekker ved å bøye og trykke forsiktig på slangen.
Nedsatt ytelse: Hvis du opplever at motoren din ikke har like mye kraft som normalt, kan dette indikere at turboslangen er skadet og hindrer optimal lufttilførsel til motoren.
Drivstofforbruket blir høyere: En defekt turboslange kan tvinge motoren til å jobbe hardere for å opprettholde ønsket ytelse, noe som i sin tur kan føre til økt drivstofforbruk.
Røyk fra eksosrøret: Oppdager du at bilen din avgir svart røyk fra avgassrøret, kan dette tyde på et lekkasjeproblem i turboslangen.
Uvanlig motorlyd: Lyd som piping eller høyfrekvente toner kan tyde på sprekker eller lekkasjer i turboslangen.
Hvis du oppdager noen problemer eller er usikker på slangens tilstand, bør du overveie å rådføre deg med en profesjonell mekaniker for en mer nøyaktig vurdering og eventuelt bytte av turboslangen.
- Legg til i favoritterMERCEDES-BENZ SPRINTER 2-t Buss [B901, B902], SPRINTER 2-t Flak/chassi [B901, B902], SPRINTER 2-t Skåp [B901, B902], SPRINTER 3-t Buss [B903], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B903], SPRINTER 3-t Skåp [B903], SPRINTER 4-t Buss [B904], SPRINTER 4-t Flak/chassi [B904], SPRINTER 4-t Skåp [B904], SPRINTER 5-t Flak/chassi [B905]
- Legg til i favoritterCITROËN BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C2, C3 I, C3 II, C3 PICASSO, C4 I, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO I, C4 Sedan I PEUGEOT 1007, 206 CC, 206 Halvkombi, 206 SW, 207, 207 CC, 207 Skåp/halvkombi, 207 SW, 207 SW Skåp / kombi, 3008 Minibus, minivan, 3008 Van, 307, 307 Break, 307 SW, 307 SW Skåp / kombi, 308 I, 308 CC, 308 SW I, 308 SW Skåp / kombi I, 5008, PARTNER Flak/chassi, PARTNER Skåp/stor limousine, PARTNER TEPEE
- Legg til i favoritterVW MULTIVAN T5, MULTIVAN T6, TRANSPORTER T5 Buss, TRANSPORTER T5 Flak/chassi, TRANSPORTER T5 Skåp, TRANSPORTER T6 / CARAVELLE T6 Buss, TRANSPORTER T6 Flak/chassi, TRANSPORTER T6 Skåp
- Tilleggsbetegnelse: Original aic quality
- Alminnelig informasjon: Med slangeklemme
Original aic quality, Med slangeklemme - Legg til i favoritterCITROËN C4 I, C4 Sedan I, C5 II, C5 III, C5 Break II, C5 Break III FORD C-MAX, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II MAZDA 3, 3 Sedan MINI MINI, CLUBMAN PEUGEOT 307, 307 Break, 307 SW, 407, 407 SW VOLVO C30, S40 II, S80 II, V50, V70 III
- Tilleggsbetegnelse: Q+ original equipment manufacturer quality
Q+ original equipment manufacturer quality - Legg til i favoritterMERCEDES-BENZ SPRINTER 3, 5-t Buss [B906], SPRINTER 3, 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3, 5-t Skåp [B906], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 3-t Skåp [B906], SPRINTER 4, 6-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 4, 6-t Skåp [B906], SPRINTER 5-t Flak/chassi [B906], SPRINTER 5-t Skåp [B906]
- Farge: Svart
- Indre diameter 1 (mm): 55