- Filtertype: Filterinnsats
- Indre diameter 1 (mm): 13,5
- Ytre diameter (mm): 70
Drivstoffilter
Drivstoffilter
Det er svært viktig å bytte drivstoffilter på bilen med jevne mellomrom. Bilmotoren kan bare fungere optimalt med rett service og vedlikehold – å bytte drivstoffilter er en enkel måte å ta vare på bilen på. Det er dessuten et relativt enkelt inngrep som du kan klare selv.
Når det er på tide å bytte drivstoffilter, har Skruvat.no et stort utvalg av drivstoffiltre og reservedeler fra kjente produsenter, uansett hvilken bilmodell du har – alltid til gode priser og høy kvalitet.
Finn nytt drivstoffilter til bilen ved først å oppgi registreringsnummer og deretter søke, så vises riktig alternativ i produktresultatet nedenfor.
Drivstoffilterets funksjon
Et drivstoffilter er en filterinnsats som er en viktig komponent i nesten alle moderne kjøretøy. Men hva gjør det egentlig og hvorfor er det så viktig?
Akkurat som navnet antyder, filtrerer drivstoffilteret drivstoffet før det når forbrenningskammeret i motoren. Denne filtreringen er avgjørende ettersom den sikrer at bare ren bensin eller diesel når motorens kritiske deler.
Fordi drivstoffkvaliteten kan variere og det kan finnes forurensende stoffer i tankene på bensinstasjonen eller i drivstoffsystemet i kjøretøyet, spiller drivstoffilteret en stor rolle i å holde motoren ren og sørge for at den fungerer optimalt.
Hvorfor trenger kjøretøyet et drivstoffilter?
Du lurer kanskje på hvorfor kjøretøyet i det hele tatt trenger et drivstoffilter. Her er noen av de viktigste grunnene:
Beskytter motoren mot skadelige og forurensende stoffer
Urenheter som støv, rust og andre partikler kan være skadelige for motoren. Disse urenhetene kan forårsake for tidlig slitasje på komponenter og i verste fall føre til alvorlige motorproblemer.
Forlenger motorens livslengde og effektivitet
Ved å sikre at bare rent drivstoff kommer inn i forbrenningskammeret, kan du forlenge livslengden til motoren. Det kan også føre til bedre drivstofføkonomi fordi motoren kan arbeide mer effektivt uten at forurensning og urenheter er til hinder.
Reduserer antall dyre reparasjoner
Et skittent eller tett drivstoffilter kan føre til problemer som dårlig drivstofforbruk, redusert motorytelse eller til og med motorhavari. Ved å regelmessig bytte drivstoffilter kan du unngår dyre reparasjoner i framtiden.
Ulike typer drivstoffilter
Drivstoffilter finnes i mange forskjellige modeller, tilpasset etter de spesifikke kravene og spesifikasjonene som forskjellige kjøretøy og applikasjoner stiller. La oss se nærmere på noen av de vanligste typene.
- Bensinfilter: Som navnet antyder, er disse filtrene spesielt designet for bensindrevne kjøretøy. De er konstruert for å filtrere bort forurensning som kan skade bensinmotorer og bidrar til å sikre at bare ren bensin når forbrenningskammeret.
- Dieselfilter: Dieselkjøretøy krever spesielle filtre på grunn av at dieseldrivstoff kan inneholde forskjellige typer forurensning. Disse filtrene tar bort vann og andre urenheter for å forhindre skader og for tidlig slitasje på komponentene i dieselmotoren.
- Filtre til spesielle formål: I tillegg til vanlige bensin- og dieselfiltre, finnes det filtre som er skreddersydd til spesielle formål. Racerbiler kan for eksempel kreve filtre som kan håndtere store gjennomstrømningshastigheter uten at det går utover ytelsen. Til tunge kjøretøy, som lastebiler og busser, kan det finnes spesielle filtre som er designet for å tåle store mengder drivstoff og tøffere driftsforhold.
Tegn på at du må bytte drivstoffilter
Drivstoffilteret spiller en sentral rolle for kjøretøyets helse, og når det begynner å underprestere kan det påvirke systemet i hele kjøretøyet. Livslengden på drivstoffilteret varierer, men det er enkelte tegn som tyder på at det kan være på tide å bytte det ut.
Her er noen tegn som kan indikere at det er på tide å bytte drivstoffilter:
- Redusert drivstoffeffektivitet: Hvis du merker at du får kortere kjørestrekning per liter enn tidligere, kan et tett drivstoffilter være årsaken.
- Vanskeligheter med å starte: Et blokkert filter kan hindre drivstoffet i å nå motoren, noe som kan gjøre det vanskelig å starte kjøretøyet.
- Ujevn tomgang eller motorstopp: Hvis kjøretøyet uventet stopper opp under kjøring eller går ujevnt på tomgang, kan dette være et resultat av utilstrekkelig bensingjennomstrømning på grunn av et tett filter.
- Lyder fra drivstoffpumpen: En høyfrekvent lyd fra drivstoffpumpen kan være et tegn på at den arbeider hardere enn vanlig for å kompensere for den reduserte gjennomstrømmingen på grunn av et blokkert filter.
Hvor ofte bør man bytte filter?
Selv om hvert kjøretøy kan ha sine egne spesifikasjoner, anbefales det som regel å bytte drivstoffilter hver 20 000 til 40 000 kilometer.
Det er likevel alltid best å lese instruksjonboken til bilen for å finne spesifikk informasjon eller spørre en mekaniker om spesifikke anbefalinger for nettopp ditt kjøretøy.
- Legg til i favoritterFORD MAVERICK, MAVERICK VAN LDV CUB NISSAN ALMERA I, ALMERA II, ALMERA Hatchback I, ALMERA Hatchback II, ALMERA TINO, BLUEBIRD, BLUEBIRD Hatchback, BLUEBIRD Station Wagon, BLUEBIRD Traveller, CABSTAR, CHERRY III, LAUREL, NAVARA, NP300 NAVARA, NP300 PICKUP, PATHFINDER II, PATHFINDER III, PATROL GR IV, PATROL GR Wagon V, PATROL III/1 Hardtop, PATROL III/1 Station Wagon, PATROL III/2 Hardtop, PATROL III/2 Station Wagon, PICK UP, PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Kombi, PRIMERA Traveller, SERENA, SUNNY I, SUNNY II, SUNNY III, SUNNY Hatchback II, SUNNY Hatchback III, SUNNY Liftback III, SUNNY Skåp / kombi III, SUNNY Traveller I, SUNNY Traveller II, SUNNY Traveller III, TERRANO I, TERRANO II, TERRANO Van II, TRADE Buss, TRADE Flak/chassi, TRADE Skåp, URVAN Buss, URVAN Skåp, VANETTE Buss, VANETTE CARGO Buss, VANETTE CARGO Skåp, VANETTE Skåp, X-TRAIL I
- Filtertype: Påskruingsfilter
- Indre diameter 1 (mm): 62
- Ytre diameter (mm): 93
- Legg til i favoritterALFA ROMEO 145, 146, 147, 156, 156 Sportwagon, 166, GT CHRYSLER GRAND VOYAGER V, VOYAGER IV CITROËN JUMPER Buss, JUMPER Flak/chassi, JUMPER Skåp FIAT BRAVA, BRAVO I, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp, FREEMONT, MAREA, MAREA Weekend, PALIO Weekend, STILO, STILO Multi Wagon, STILO VAN, STRADA Pick-up KIA CARENS Minibus, minivan II LANCIA KAPPA, KAPPA SW, LYBRA, LYBRA SW, THESIS, VOYAGER Minibus, minivan LDV MAXUS Buss, MAXUS Flak/chassi, MAXUS Skåp PEUGEOT BOXER Buss, BOXER Flak/chassi, BOXER Skåp PIAGGIO PORTER Buss, PORTER Flak/chassi, PORTER Skåp
- Indre diameter 1 (mm): 60
- Ytre diameter (mm): 84
- Legg til i favoritterNISSAN ALMERA II, ALMERA Hatchback II, CUBE, JUKE, JUKE Van, KUBISTAR Skåp, MICRA III, NOTE, NOTE VAN, NV200 / EVALIA Buss, NV200 Skåp, TIIDA Halvkombi, TIIDA Sedan RENAULT CLIO II, CLIO Skåp/halvkombi II, KANGOO, KANGOO Express, THALIA I, THALIA II SUZUKI JIMNY Terrängbil täckt
- Filtertype: Påskruingsfilter
- Legg til i favoritterFORD TOURNEO CUSTOM V362 Buss, TRANSIT Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Buss, TRANSIT CUSTOM V362 Skåp, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss, TRANSIT V363 Buss, TRANSIT V363 Flak/chassi, TRANSIT V363 Skåp
- Filtertype: Filterinnsats
- Indre diameter 1 (mm): 15,0
- Ytre diameter (mm): 125,5